الفروق بين مراهقي المرحلة المتوسطة والمتأخرة من الجنسين في أبعاد الانفعالات الايجابية والسلبية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بني سويف

المستخلص

المستخلص
   تعد الانفعالات أحد مکونات الشخصية المهمة التي تساعد الباحثين في فهم الظواهر النفسية المختلفة لدى الأفراد؛ إذ أن الظواهر النفسية لاتستطيع أن تغفل دور هذا المکون في تحديد مسارها بشکل إيجابي أو سلبي . وتعد مرحلة المراهقة ضمن المراحل التي ربما تتأرجح فيها انفعالات المراهق مابين الإيجابي والسلبي, نظراً لما يطرأ عليه من تغيرات عديدة في هذه المرحلة. ويهدف البحث الحالي لمعرفة أنواع الانفعالات الايجابية والسلبية لدى مراهقي المرحلة المتوسطة والمتأخرة من الجنسين , إضافة إلى الکشف عن مدى اختلاف هذه الانفعالات باختلاف المرحلة العمرية والنوع . تم استخدام المنهج الوصفي الاستکشافي المقارن, وتطبيق قائمة أبعاد الانفعالات الإيجابية, وقائمة أبعاد الانفعالات السلبية(وهما من إعداد الباحث ) على العينة الکلية للبحث, والتي بلغ عددها (745) طالب وطالبة في المدارس الثانوية, والجامعات ممن تتراوح أعمارهم ما بين 15 : 22 عاماً . وتوصلت النتائج إلى خمسة أبعاد للانفعالات الإيجابية لدى مراهقي المرحلة المتوسطة والمتأخرة من الجنسين :  کالرضا, والسعادة, والشعور بقيمة الذات, والحب, والتمني . کما توصلت النتائج  إلى خمسة أبعاد أخرى للانفعالات السلبية لدى العينة نفسها, ومنها : الحزن, والخجل, والغضب, والإحباط, والخوف . وأشارت نتائج البحث إلى عدم وجود فروق دالة بين الذکور والإناث على أبعاد الانفعالات الإيجابية, کما لم توجد فروق دالة بين مراهقي المرحلة المتوسطة, والمتأخرة على الأبعاد نفسها .
 کما أکدت النتائج عدم وجود فروق دالة بين مراهقي المرحلة المتوسطة, والمتأخرة على أبعاد الانفعالات السلبية, في حين أثبتت النتائج أن الإناث کن أکثر في انفعالات الحزن, والخجل, والإحباط, والخوف مقارنة بالذکور.
 
Abstract
Differences Between  Middle and Late  Adolescents of Both Gender in Dimensions of Positive and Negative Emotions
 
   Emotions are one of the components of the important personality that helps researchers in understanding the various psychological phenomena in individuals, as psychological phenomena cannot overlook the role of this component in determining its course in a positive or negative way. Because of the many changes that are taking place at this stage. The current research aims to know the types of positive and negative emotions among middle and late adolescents of both sexes, in addition to revealing the extent of the difference of these emotions according to the age and gender. The comparative exploratory descriptive approach was used, applying the list of positive emotions dimensions, and the list of negative emotions dimensions (prepared by the researcher) on the total sample of the research, which numbered (745) male and female students in secondary schools and universities between the ages of 15: 22 years    The results reached five dimensions of positive emotions among middle and late adolescents of both sexes: satisfaction, happiness, a sense of self-worth, love, and wishful thinking. The results also reached five other dimensions of negative emotions among the same sample, including: sadness, shame, anger, frustration, and fear. The results of the research indicated that there were no significant differences between males and females on the dimensions of positive emotions, as there were no significant differences between middle-school adolescents, and the later ones on the same dimensions.
    The results also confirmed the absence of significant differences between middle and late adolescents on the dimensions of negative emotions, while the results demonstrated that the females were more in the emotions of sadness, shame, frustration, and fear compared to males

الكلمات الرئيسية