نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلفون
جامعة كفر الشيخ ـ كلية الآداب ـ قسم علم الاجتماع
10.21608/jfabsu.2024.300078.1344
المستخلص
هدف البحث الراهن الكشف عن أبرز آليات الإبداع اليومي للمرأة في تسيير وإدارة الصناعات متناهية الصغر وتداعياته على الأسر المنتجة والمجتمع المحلي الريفي بمجتمع البحث التي ساهمت في الحد من ظاهرة الفقرة والبطالة، كمتغير مستقل، وأحدثت العديد من الأفكار الإبداعية لدى المرأة الريفية في إنشاء وإدارة الصناعات متناهية الصغر بالمجتمع الريفي، والذي دعم هذه الأفكار مقومات عدة منها توافر المواد الخام واكتساب الخبرة والمهارة في إدارة مثل هذه المشروعات والنسق الأيكولوجي الذي تعد فيه الزراعة أحد أبرز مقومات تلك الصناعات، إضافة إلى هيمنة الثقافة الريفية من خلال سرعة التواصل وقوة العلاقات الاجتماعية المباشرة بين الأفراد مع التغيرات الثقافية كتعليم الاناث ، وجميعها عوامل ساهمت في توطن مثل هذه الصناعات ، ودعم الابداع اليومي للمرأة بمجتمع البحث ،كمتغيرات تابعة. وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي، وتطبيق دليل المقابلة على عينة من النساء الريفيات الذين يمتهن العمل بالصناعات متناهية الصغر بقرية دفرية بمركز كفر الشيخ قوامها50 مفردة. وقد خرج البحث بعدة نتائج : أن من أبرز مقومات الإبداع اليومي للمرأة، هو توافر المواد الخام، وتدني مستوى الدخل الشهري للأسرة، وانتشار البطالة ولاسيما بين المتعلمات، مع توافر عوامل الخبرة والمهارة والدقة بين العاملات بتلك المشروعات، وتهيئة البيئة الأيكولوجية والتي دفعهن إلى إنشاء مثل هذه المشروعات للمشاركة في تلبية متطلبات المعيشة والتمكين الاقتصادي والاجتماعي للمرأة الريفية. فضلاً عن تحديد أبرز أنماط الصناعات متناهية الصغر وأكثر رواجًا بمجتمع البحث، وتتمثل في: صناعة التريكو والملابس الجاهزة، صناعة المنتجات الحيوانية "الألبان ومشتقاته"، وصناعة المأكولات الغذائية، وصناعة الأحذية، وصناعة المشغولات اليدوية والتطريز. وجود مقومات ساهمت في رواج تلك الصناعات؛ كالأمانة والنظافة وجودة المنتج والقدرة على ترويج المنتجات
Abstract:
The current research aims to uncover the most prominent mechanisms of women’s daily creativity in running and managing micro-industries and its repercussions on productive families and the local rural community in the research community, which contributed to reducing the phenomenon of poverty and unemployment, as an independent variable, and generated many creative ideas among rural women in establishing and managing Micro-industries in rural society, which supported these ideas are several elements, including the availability of raw materials, the acquisition of experience and skill in managing such projects, the ecological system in which agriculture is one of the most prominent components of these industries, in addition to the dominance of rural culture through the speed of communication and the strength of direct social relations between Individuals with cultural changes such as female education, All of them are factors that contributed to the localization of such industries, and supporting the daily creativity of women in the research community, as dependent variables. The research relied on the descriptive approach and applied the interview guide to a sample of 50 rural women who work in micro-industries in the village of Defria, affiliated with the Kafr El-Sheikh Center. The research came out with several results, the most notable of which are: One of the most prominent components of women’s daily creativity is the availability of raw materials, the low level of monthly family income, and the spread of unemployment, especially among educated women, with the availability of experience, skill, and precision factors among the women working in these projects, and the preparation of the ecological environment, which prompted them to create Such projects to participate in meeting the living requirements and economic and social empowerment of rural women. In addition to identifying the most prominent types of micro-industries that are most popular in the research community, which are: the knitwear and ready-made clothing industry, the animal products industry (dairy and its derivatives), the food industry, the shoe industry, and the handicrafts and embroidery industry. The presence of other components that contributed to the popularity of these industries and their continuity between the village and neighboring villages. Such as honesty, cleanliness, good reputation, product quality, and the ability to promote products. The research came up with several proposals, the most important of which is: The Small Enterprise Development Agency supports the owners of these industries financially and morally, by purchasing and promoting their products, and honoring them in a periodic meeting, while providing long-term loans to support such industries.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية