بلاغة التضاد في شعر جمال الدين ابن مطروح

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الآداب جامعة السويس

المستخلص


تقوم هذه الدراسة على توضيح دور التضاد في أداء المعنى في ديوان الشاعر المصري جمال الدين ابن مطروح، الذي وُلد سنة 592 ه، 1196م، وتُوفي سنة 659ه، 1262م، وقد بينتِ الدراسة المصطلحات التي أُطلقت على ظاهرة التضاد عند البلاغيين، مع التركيز على مصطلحي الطباق والمقابلة، وقد اعتمد ابن مطروح على التضاد في شعره اعتمادًا أساسيًّا، فقد وردت هذه الظاهرة بشكل منتظم في ديوانه، ومن ثم يصبح المنهج الأسلوبي من أنسب المناهج لدراسة هذه الظاهرة عنده، وقد اتضح من سيرة ابن مطروح أنه كان رجل دولة، حيث تقلد في عصر الأيوبيين عدة مناصب رفيعة، وهو في الوقت نفسه شاعر أشاد العلماء بشعره، وقد أوضحت الدراسة أن النسخة الجديدة للديوان قد زادت أكثر من ألف بيت على النسخة القديمة، مما اقتضى ضرورة إعادة دراسة هذا الديوان من جديد. وعلى حد علمي ـ فإن هذه الدراسة هي أول دراسة تُخَصَّص للتضاد في ديوان ابن مطروح.
عرضت الدراسة لمعنى البديع في اللغة ومصطلح البديع والتضاد، ودور التضاد في الشعر، وإذا كان الإكثار من البديع قديمًا في الأدب منذ العصر العباسي، فإن أدباء العصر الأيوبي كانوا أشدَّ استخدامًا للبديع من غيرهم، وكان ابن مطروح من هؤلاء الشعراء، حيث أكثر في ديوانه من البديع بصفة عامة، ومن الاعتماد على التضاد بصفة خاصة. وقد عرضتِ الدراسة لبلاغة التضاد ومقياس جودته، وأحصت الدراسة أنواع الطباق والمقابلة عند ابن مطروح، وبيَّنت نسبة كل نوع من هذه الأنواع، كما تناولت أيضًا كثافة لغة التضاد عند ابن مطروح.
This study attempts to underline the role of antonyms in the clarification of meaning in the divan of the Egyptian poet Gamal Eldin Ibn Matrouh born in 592 A.H., 1196 A.D. and died in 659 A.H., 1262 A.D. The study reveals the terminologies that rhetoricians use to refer to antonyms while focusing on the two terms: antithesis and opposition. Ibn Matrouh has basically depended on the use of antonyms in his poetry, and has regularly used it in his divan. Hence, the best way to study this phenomenon is the stylistic approach. Examining Ibn Matrouh’s biography, it is clear that he was a statesman who held high-ranking positions in the Ayyubid age while being at the same time a poet praised for his poetry. The study reveals that the new version of the divan has one thousand verses more than the old version which led to the necessity of restudying this divan. As far as I am concerned, this study is the first one to consider the phenomenon of antonyms in Ibn Matrouh’s divan.
The study deals with the meaning of rhetoric in language, the two terms: rhetoric and antonyms, and the role of antonyms in poetry. It is made clear that if the use of the rhetoric was extensive in the Abbasid age, the poets of the Ayyubid age exceeded others in their heavy use of the rhetoric, among whom is Ibn Matrouh who used the rhetoric in his divan in general and used antonyms in particular. The study discusses the eloquence of antonyms, and the types of antithesis and opposition in the poetry of Ibn Matrouh, showing how far he used each type and his extensive use of antonyms.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية