توظيف الجامعات العربية لصفحاتها الرسمية على الشبکة الاجتماعية فيسبوک" وعلاقتها بدعم العملية التعليمية : (دراسة مسحية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة القاسمية- الامارات العربية المتحدة

المستخلص

تهدف الدراسة تعرف توظيف الجامعات العربية ممثلة فى عينة من الجامعات المصرية والإماراتية لصفحاتها على شبکة الفيسبوک ودورها فى دعم العملية التعليمية , من خلال دراسة تحليلية, وميدانية , وأجريت الدراسة على صفحات الفيسبوک لأربعة من الجامعات المصرية والإماراتية هي: جامعة القاهرة ، و جامعة 6 أکتوبر من جمهورية مصر العربية، وجامعة الشارقة ، والجامعة الأمريکية بدبي من دولة الإمارات العربية المتحدة. واعتمد الباحث على تحليل محتوى الصفحات الرسمية للجامعات موضع الدراسة على شبکة الفيسبوک والتي تم التوصل إليها من خلال الموقع الرسمي للجامعة، وقد تم تحليل عدد (200) منشوراً بواقع (50) منشورا لکل جامعة من الجامعات الأربع . وبلغت عينة الدراسة الميدانية 358 مفردة من متابعي هذه الصفحات، تنوعت بين طلاب ، و أکاديميين ، و عاملين في الجامعة ، و فئات أخرى مثل أولياء أمور أو مهتمين بالشأن الجامعي. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج , منها أن صفحات الجامعات الحکومية محل الدراسة على مواقع التواصل کانت أکثر مساعدة للطلبة في اتخاذهم لقراراتهم الجامعية أو المهنية، ومصدر من مصادر تشکيل اتجاهاتهم نحو الجامعة، وفي المقابل أظهرت النتائج ارتفاع نسبة دافع التفاعل مع الآخرين بين متابعي صفحات الجامعات الخاصة بصورة  أکبر من الجامعات الحکومية. وأوصت الدراسة بضرورة الاستفادة من الخصائص التفاعلية لموقع الفيسبوک وتطبيقاته المختلفة وتفعيلها على صفحات الجامعات العربية عبر هذه الوسيلة.
 
Abstract:
   The study aims to define the employment of Arab universities represented in a sample of Egyptian and Emirati universities for their pages on the Facebook network and their role in supporting the educational process, through an analytical and field study, and the study was conducted on the Facebook pages of four Egyptian and Emirati universities: Cairo University, and October 6 University of The Arab Republic of Egypt, the University of Sharjah, and the American University in Dubai from the United Arab Emirates.
 
The official page of the university on communication sites - public universities - private universities - Facebook network. The researcher relied on analyzing the content of the official pages of the universities under study on the Facebook network, which was reached through the official website of the university, and a number of (200) publications were analyzed at the rate of (50) publications for each of the four universities. The field study sample consisted of 358 individual followers of these pages, which varied among students, academics, university workers, and other categories such as parents or those interested in university affairs.
 
The study reached a set of results, including that the pages of government universities subject to study on the communication sites were more helpful to students in making their university or professional decisions, and a source of sources shaping their attitudes towards the university, and in contrast the results showed a high rate of motivation for interaction with others among the followers of university pages More private than public universities. The study recommended the need to take advantage of the interactive features of Facebook and its various applications and activate it on the pages of Arab universities through this medium.

الكلمات الرئيسية