جماعات الأقران والعنف بين الطلاب : دراسة ميدانية لعينة من الطلاب بمدرسة النيل الثانوية ببني سويف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بني سويف

المستخلص

تهدف هذه الدراسة بوجه عام إلى التعرف على بناء جماعات الأقران ووظائفها داخل المدرسة وخارجها، ومدى تأثير هذه الجماعات على مشکلة العنف بين الطلاب. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي حيث تم تکوين جماعتين من الطلاب احداهما تمثل المجموعة التجريبة، والاخرى تمثل المجموعة الضابطة. وکان عدد کا منهما (80) طالب من طلاب الصف الثالث الأدبي بمدرسة النيل الثانوية بنين. وقد روعى ان تکون المجموعتين متماثلتين فى جميع الخصائص مثل السن والتخصص ونمط الموطن الاصلى والسنة الدراسية، ويختلفان فقط فى المتغير التجريبي وهو الانتماء الى جماعات الاقران. وقد اعتمدت الدراسة على استمارة المقابلة کآداه لجمع البيانات. ويرى الباحث أنه يمکن صياغة ستة فروض رئيسية لهذه الدراسة على النحو التالي:
1-   کلما زادت درجة الاتصال بين أعضاء جماعات الأقران کلما قل ظهور مشکلة العنف الطلابي.
2-   کما زادت درجة الاتفاق بين أهداف جماعة الأقران والأهداف المدرسية، خفت حدة مشکلة العنف الطلابي  .
3-   يؤدي الانتماء إلى جماعات الأقران إلى التخفيف من حدة مشکلة العنف بين الطلاب.
4-   هناک علاقة بين نوع المعايير الاجتماعية السائدة في جماعات الأقران وبين ظهور مشکلة العنف بين الطلاب.
1-      تميل جماعة الأقران إلى توحيد سلوک أعضائها، کما تعد جماعة الأقران من بين الجماعات المرجعية التي يرجع إليها الطلاب في تقييم سلوکهم.
2-      تزداد الأهمية النسبية لجماعات الأقران - بالنسبة لمشکلة العنف - بالنسبة لغيرها من مؤسسات التنشئة الاجتماعية الأخرى.
 
 
 
 
Abstract:
 
Peer groups and violence among students
A field study of a sample of students a school Nile Secondary School For in Beni Suef
 
    This study aims in general to identify the building and functions peer groups inside and outside the school, and the impact of these groups on the problem of violence among students. The study was based on the experimental method is configured as two groups of students, one trial is representing the group, and the other representing the control group. A number of them Ka (80) students from Asif third literary school students Nile Secondary School For Boys. It has been taken to be two groups identical in all characteristics such as age and specialization and style of the original home and the school year, and differ only in the experimental variable, which belong to peer groups. The study was based on the interview form as a tool for data collection. The researcher believes that it can be formulated six main hypotheses of this study are as follows:
1. The greater the degree of contact between members of peer groups, the less the emergence of the problem of student violence.
2. The greater the degree of agreement between the objectives of the peer group and school goals, eased the problem of student violence.
3. affiliation leads to peer groups to alleviate the problem of violence among students.
4. There is a relationship between prevailing in peer groups and social norms kind between the emergence of the problem of violence among students.
5. peer group tend to unify the behavior of its members, and is a peer group from among the reference groups, which is due to students in evaluating their behavior.
6. increasing the relative importance of peer groups - to the problem of violence - for other socializing institutions.
 
 
 

الكلمات الرئيسية