From Alienation to Accommodation A Study of Carson McCullers’s The Member of the Wedding

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

کـَارسُنْ ماکَّلَرْز (1917-1967) روائية أمريکية، وکاتبة قصة قصيرة، وکاتبة مسرح ومقال أيضاً، وشاعرة. نُشِرَتْ روايتها الثالثة " عُضوٌ في العُرسْ" عام (1946)، وتم إخراجها للمسرح وحصولها على جائزة نقاد الدراما في نيويورک عام (1950). ترکز جُلَّ أعمال ماکَّلَرْز، کدليل على جذورها الجنوبية، على الکيانات الخانقة للإقامات الصغيرة. رغم أنها تُعَد جزئياً من أدب السيرة، إلا أنَّ الرواية تبدو کقصة نمطية لأدب التکوين، أو ذلک النوع من الأدب المعروف بــ "أدب التنشئة والتعليم" أو "الرواية التکوينية".
            ونظرًا لأن شخصيات وموضوعات أدب ماکَّلَرْز تقع في عقد الأربعينيات والخمسينيات من القرن الماضي، وهي فترة تتسم بالتوتر بين الوضع المتغير للمرأة، والمثل الأعلى الجنوبي للأُنوثة، فهي بمثابة تربةٍ خصبةٍ لإعادة نظر معاصرة لهذه الطبيعة.
            تتقصى الدراسـةُ الحالية الرحلةَ النفسية للمراهقة المضطربة بطلة الرواية "فرانکي" من النبذ والاغتراب کي تحقق النضج والتعايش، کما تقتفي ليس فقط المراحل الثلاث التي تمر بها لتشکل شخصيتها، بل تحلل عوالمها الداخلية وکيفية تخليها عن الأنا الطفولية لتتخذ وتصور صورة أنثوية جديدة لفتاة ناضجة. ولتحقق فرانکي ما تتوق إليه من النضج والتعايش، تبين الدراسة کيف أن ثمة تغير واضح يحدث ليغير دفة حياتها، وتنجح في نهاية المطاف لتأکيد ذاتِها، وتغيير شخصيتها في هذا العالم الذکوري الجنوبي.
 
Abstract:
Carson McCullers (1917-1967)  is an acclaimed American novelist, short story writer, playwright, essayist, and poet. The Member of the Wedding is her third novel. It was published in 1946, but was adapted for the stage and won the New York Drama Critics’Award in 1950. As indicative of her Southern roots, most of McCullers’oeuvre focuses on lonely, disconnected people who seek escape from their stifling, small hometown existences. Partly biographical, the novel sounds like a typical Bildungsroman story. Because the characters and themes of McCullers's fiction were created in the 1940s and 1950s, a time of tension between the changing status of women and the southern ideal of womanhood, they are particularly fertile ground for a modern reexamination of this nature.
The present study explores, as its central focus, the troubled adolescent protagonist Frankie’s psychological jouney from being entrapped, ostracized and alienated to achieve maturity and accommodation. It traces not only the three stages Frankie undergoes to shape her personality, but also analyzes her inner realms and how she abandons her childhood self in order to adopt and portray a new feminine, adult image. To achieve what she aspires to, the study shows how a distinct change of direction in Frankie’s life occurs and she succeeds, at last, to assert herself and change her identity in that patriarchal Southern world.
 

الكلمات الرئيسية