تعد دراسة نفوذ الخدمة التعليمية من معايير تحليل كفاءة المنشأة التعليمية حيث يتم الربط بين عدد المستفيدين من الخدمة والمسافة المقطوعة وبالتالي تقييم مدى أهمية الخدمة المقدمة ومدى ملائمة موقعها لتؤدى وظيفتها على الوجه الأنسب . كما بعد الوصول إلى المنابع التي تغذي المنشأة التعليمية من الأمور التي تساعد في معرفة البنية الاقتصادية والاجتماعية للطلاب المستفيدين من هذه الخدمة وقد تناولت
الدراسة أربعة محاور رئيسية على النحو التالي :
المحور الأول الواقع الجغرافي الجامعة بني سويف : وقد تم دراسة أهمية موقع الجامعة والعلاقات المكانية التركيب المورفولوجي والأهمية النسبية المساحة كلياتها، توزيع الكليات وعلاقتها بمواقع الخدمات الجامعية .
المحور الثاني تقييم الخدمة التعليمية لكليات الجامعة : تم توزيع طلاب الجامعة بجميع المراحل التعليمية وطلاب المدن الجامعية وأعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم و حساب متوسط نصيب أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم من الطلاب بالجامعة مقارنة بها علي مستوي جامعات الجمهورية وبعض
الجامعات الدولية
المحور الثالث حدود النفوذ المكاني وخصائصه للجامعة : تم تحديد النفوذ المحلي والإقليمي للجامعة نظريا باستخدام نظرية نقطة القطع الريالي وميدانياً عن طريق الحصر الميداني لعينة عشوائية طبقية من الطلبة تمثل 960 من إجمالي أعدادهم بكل كلية من كليات الجامعة
المحور الرابع خصائص الرحلة التعليمية إلى جامعة بني سويف : اعتمد هذا المحور على نتائج الدراسة الميدانية وقد تم تصنيف القائمين برحلة تعليمية للجامعة سواء الطلاب المقيمين بمحال الأسرة أو المغتربين بالإضافة إلى طلاب الدراسات العليا والتعليم المفتوح حسب النوع ووسيلة الانتقال المستخدمة وزمن الوصول وتكلفة الرحلة وعدد أيام التردد أسبوعيا على الجامعة .
Abstract:
Educational Impact of Beni Suef University
Geographical Study
The study of educational service's impacts (influences) is consid-
ered of the criteria of analyzing the efficiency of the educational estab lishment (foundation), wherever we link between the number of the us ers and the performed distance, thus we could assess (evaluate) (esti-mate) the range of the granted service's importance and how much its location is suited (compatible) to do (achieve) its function. Reaching to (grasping) the resources which feed the educational establishment (foundation) is considered one of the issues, (matters) that helps in knowing the economic and social infrastructure of the students using this service. The study handles four main phases as follows:-
The geographical location of Beni Suef University:-
Studying the importance of the university's location, the morphological structure, and the relative importance of the total displacement of its faculties, its distribution, and its relation with the university services' locations.
-The assessment of the educational service of the university's faculties:-
The university students, the university housing centers students and the staff members and the cooperative members have been distributed, and the Average of the staff members and the cooperative members' shares of the uni versity students have been calculated comparing with the universities of the whole country and some of the international universities around the world.
- The borders of the place influences and its characteristics (features) to the university:
Theoretically, the local and regional impact of the university have been identified by using the theory of Interaction Breaking Point "by Rilly and practically, by field survey to a random ranking sample of the students representing 5% from the total number in each faculty (college) of the university.
- the features of the educational trip to Beni Suef University:-
This phase depends on the results (outcomes) of the field study, those who make an educational trip to the university have been classified either they are resident students at their parents homes, or the strangers (outsiders) be side the higher studies students and the open learning students due to gender, the using means of transportation, the time of arrival, the coast of the trip and the number of days of coming to the university.
سراج الدين, عبير إبراهيم. (2015). النفوذ التعليمي لجامعة بني سويف :دراسة جغرافية. مجلة کلية الآداب . جامعة بني سويف, 16(37), 307-440. doi: 10.21608/jfabsu.2015.423482
MLA
عبير إبراهيم سراج الدين. "النفوذ التعليمي لجامعة بني سويف :دراسة جغرافية", مجلة کلية الآداب . جامعة بني سويف, 16, 37, 2015, 307-440. doi: 10.21608/jfabsu.2015.423482
HARVARD
سراج الدين, عبير إبراهيم. (2015). 'النفوذ التعليمي لجامعة بني سويف :دراسة جغرافية', مجلة کلية الآداب . جامعة بني سويف, 16(37), pp. 307-440. doi: 10.21608/jfabsu.2015.423482
VANCOUVER
سراج الدين, عبير إبراهيم. النفوذ التعليمي لجامعة بني سويف :دراسة جغرافية. مجلة کلية الآداب . جامعة بني سويف, 2015; 16(37): 307-440. doi: 10.21608/jfabsu.2015.423482