الصورة المشهدية في شعر محمد مهران السيد، ديوان "طائر الشمس" نموذجا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة المنيا- كلية دار العلوم

المستخلص

ملخص الدراسة:
تستشعر في إبداعات "محمد مهران السيد" بالإيحاءات وابتكارية البناء الفني، والقدرة على الثراء الإبداعي مما يحتاج إلى مجاهدة وعناء في كشف أغوار إبداعاته.
في ديوان "طائر الشمس" استطاع الشاعر "محمد مهران السيد"أن يبني الصورة المشهدية عبر الرصد (السينماعين) بلغة ألهمت المتلقي جوا من التصوير والعرض في الوقت ذاته، مستعينا في ذلك بالقدرة على توظيف ثقافته ولغته، متشابكا بعناصر التوظيف مع معطيات الفنون الأدبية السردية الأخرى، ومعطيات الدرس المعاصر من: تناص ورمز .. وغير ذلك، وهو ما شكل تصويرية وظف فيها عناصر المكان والزمن والشخصيات والأحداث بشكل تصويري، ورصد حركي وبصري وسمعي، وكانت للصور الجزئية حضورها في تضفير جدائل المشهدية، مما شكل الصورة المشهدية على امتداد الحكاية والوصف والحوار، فكانت محاور البحث التي حاول فيها الباحث أن يحدد مفهوم الصورة المشهدية في المحور الأول، وفي المحور الثاني: رصد لمعطيات الصورة المشهدية الحكائية، أما المحور الثالث: فكان مخصصا للصورة المشهدية الوصفية، وأخيرا المحور الرابع: الصورة المشهدية الحوارية، ثم أعقب هذه المحاور أهم ما توصلت إليه الدراسة من نتائج، مع ثبت لأهم للمصادر والمراجع.
. Abstract
              In the works of Mohamed Mehran El-Sayed, one senses the hints and innovative artistic structure, along with the richness of creativity that demands effort and struggle to uncover the depths of his creations.
               In the collection "The Sunbird," the poet Mohamed Mehran El-Sayed was able to construct the visual image through cinematic observation, employing a language that inspired the audience with a simultaneous sense of portrayal and presentation. He relied on his ability to utilize his culture and language, intertwining elements with the components of other narrative artistic forms and contemporary theoretical insights such as intertextuality and symbolism. This created a visualization that employed elements of place, time, characters, and events in a vividly descriptive manner, alongside dynamic, visual, and auditory observations.
          Partial images had their presence in weaving the strands of the scene, shaping the visual image throughout the narrative, description, and dialogue. The research was divided into several axes: the first aimed to define the concept of the visual image; the second documented the narrative elements of the visual image; the third focused on the descriptive visual image; and finally, the fourth addressed the dialogic visual image. The study concluded with the key findings and a bibliography of important sources and references.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية