دور التعليم فى فلسفة التربية الخلقية عند مفکرى الإسلام فى القرن الرابع الهجرى.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بني سويف- کلية الآداب- قسم الفلسفة

المستخلص

المستخلص
يتناول هذا البحث التعليم کوسيلة من وسائل التربية الخلقية عند مفکرى الإسلام فى القرن الرابع الهجرى، فقد إتخذت جميع الاتجاهات الفکرية فى هذا العصر التعليم الوسيله الأولى والرئيسه للتربية للخلقية، سواء کان هذا التعليم تعليم علوم دينية کالقرآن والسنه، أو تعليم علوم نظرية کالتاريخ والفلسفة والشعر، أو تعليم علوم عملية کالمنطق والهندسة والموسيقى، وقد استخدموا تلک العلوم فى تربية الإنسان تربية خلقية تحثه على التحلى بالأخلاق الحميدة والفضائل الحسنه، والتخلى عن الأخلاق السيئه والرزائل السيئة، فيجعله يستطيع أن يفرق بين الخير والشر، وبين الصواب والخطأ، وبين الحق والباطل، وجعله إنساناً صالحاً لنفسه ولمجتمعه، ولوطنه.
Abstract
This research addresses pedagogy as a means of moral education for Islamic thinkers in the fourth century A.H. All intellectual trends in this era have considered pedagogy as the first and main instrument of moral education, whether this education is teaching religious sciences such as the Qur’an and the Sunnah, or teaching theoretical sciences (humanities) such as history, philosophy and poetry, or even teaching practical sciences such as logic, engineering and music, as they used these sciences in upbringing a person morally, urging one to have good morals and ethical virtues, and to abandon bad morals and ugly sins, so that s/he can differentiate between good and evil, right and wrong, and make an individual a good, upright citizen for one's sake, and for the sake of their community, and their countrs.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية