نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
كلية الخدمة الاجتماعية- جامعة بني سويف
المستخلص
يعد التنمر المدرسي بما يحمله من عدوان تجاه الاخرين سواء كان بصورة جسدية او لفظية او اجتماعية من المشكلات التى لها اثار سلبية ، كما انه يجعل التلميذ ضحايا التنمر مرفوض وغير مرغوب فيه بالاضافة الى أنه يشعر بالخوف و القلق كما انه ينسحب من الانشطة المدرسية و غيرها. وتنطلق الدراسة من هدف رئيس مؤداه " تحديد المشكلات المترتبة على التنمر المدرسى ".
و يتفرع من هذا الهدف اهداف فرعية هي :
تحديد المشكلات الاجتماعية المترتبة على التنمرالمدرسى .
تحديد المشكلات النفسية المترتبة على التنمر المدرسى.
تحديد المشكلات المدرسية المترتبة على التنمر المدرسى
واعتمدت الباحثة في هذه الدراسة على منهج المسح الاجتماعي.مستعينة بأستمارة المشكلات المترتبة على التنمر(إعداد الباحثة)، وقد رُوعي فيها اتباع الخُطوات التالية في إعداد المقياس:-
- بعد تحديد الهدف من المقياس والأبعاد المراد قياسها، تمَّ الرجوع إلى الكتابات النظريَّة المتعلِّقة بالموضوع، وكذلك الدِّراسات والبحوث التي تناولت التنمر المدرسى، بجانب الرجوع والاستعانة بالاستمارات والمقياس فى ذات الموضوع.
- تمَّ صياغة أبعاد الاستمارة في (3) أبعاد كل بعد منهم (16) مؤشرًا، وتمَّ عرضه على (7) محكِّمين من أعضاء هيئة التدريس بكليَّات ومعاهد الخدمة الاجتماعيَّة؛ وذلك لإبداء الرأي في صلاحية العبارات
- تمَّ حساب ثبات المقياس باستخدام طريقة (إعادة الاختبار) وقد توصلت الباحثة في الدراسة لعدد من النتائج هي: بالنسبة لمتغير النوع: الذكور عيَّنة الدِّراسة 12 مفردة بنسبة 60%، في حين الإناث من عيِّنة الدِّراسة 8 مفردات بنسبة 40%.
بالنسبة لمتغير السنِّ: من 12 لأقل من 14 سنة من عيِّنة الدِّراسة 8 مفردات بنسبة 40%، ومن 14 لأقل من 16 سنة من عيِّنة الدِّراسة 7 مفردات بنسبة 35%، من 16 لأقل من 18 من عيِّنة الدِّراسة 3 مفردات بنسبة 15%، وأقل من 12 سنوات من عيِّنة الدِّراسة (2) مفردتين بنسبة 10%.
بالنسبة للدخل الشهري للاب : جاء في الترتيب الأول 9 مفردات من عيِّنة الدِّراسة بنسبة 45% دخلهم أقل من 900جنيه، في حين جاء في الترتيب الأخير عدد (2) مفردتين بنسبة10% دخلهم 1200 فأكثر.
بالنسبة لمحل الاقامة جاء في الترتيب الأول 8 مفردات من عيِّنة الدِّراسة بنسبة 40% الاقامة بالقرية، وجاء في الترتيب الثالث 5 مفردات من عيِّنة الدِّراسة بنسبة 25% فى المدينة.
Abstract
School bullying, with its aggression towards others, whether it is physical, verbal, or social, is one of the problems that has negative effects. It also makes the student the victim of bullying rejected and unwanted, in addition to feeling fear and anxiety, as he withdraws from school activities and others. The study stems from the main goal of "identifying the problems resulting from school bullying."
Sub-goals derive from this objective:
Determine the social problems resulting from school bullying.
Determine the psychological problems resulting from school bullying.
Identifying school problems resulting from school bullying
In this study, the researcher relied on the social survey method, using the form of problems arising from bullying (prepared by the researcher), and the following steps were taken into account in preparing the scale:
- After defining the objective of the scale and the dimensions to be measured, the theoretical writings related to the subject were referred to, as well as the studies and research that dealt with school bullying, in addition to referring and using the forms and the scale on the same subject.
- The dimensions of the questionnaire were formulated in (3) dimensions, each of them having (16) indicators, and it was presented to (7) arbitrators from faculty members at social service colleges and institutes. In order to express an opinion on the validity of the phrases
- The stability of the scale was calculated using the (retest) method, and the researcher reached a number of results, which are:
With regard to the gender variable: the males of the study sample had 12 singles with a rate of 60%, while the females of the study sample had 8 singles with a rate of 40%.
Regarding the age variable: from 12 to less than 14 years of the study sample 8 items at a rate of 40%, and from 14 to less than 16 years of the study sample 7 items at a rate of 35%, from 16 to less than 18 of the study sample 3 items at a rate of 15%, and less than 12 years of the study sample (2), two singles, by 10%.
With regard to the father’s monthly income: 9 individuals from the study sample came in the first place, with a percentage of 45%, whose income is less than 900 pounds, while, While in the last arrangement there were (2) single individuals with a percentage of 10%, whose income is 1200 or more.
With regard to the place of residence, 8 items from the study sample came in the first order, with a percentage of 40% residing in the village, and in the third order, 5 items from the study sample, 25% in the city.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية