التجريب وانفتاح النص في مقامات بديع الزمان الهمذاني "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الأداب، جامعة بني سويف

المستخلص

تناولت هذه الدراسة مقامات بديع الهمذاني من منظور مختلف عما سبقها من الدراسات فقد رکزت على التجريب في المقامات ،من حيث هو عملية مستمرة وضرورية في کل الأنواع الأدبية، لأنهاتحمي أجناس الأدب من الجمود، وهي عملية يتوقف نجاحها على وجود مبدع واع خبير،کالهمذاني حتى لا يتحول الجنس الأدبي إلى صورة مشوهة ، لذا فقد تطرقنا أثناء الدراسة إلي أهم النقاط التي شکلت وعيه ، مما أدى إلى تلک القدرة المبهرة  في المزاوجة بين الأشکال المألوفة المتوارثة ، مع ما أکسبه للنص من تقنيات جديدة خاصة به  ليُخرِج فنا جديدا مقبولا، على الرغم من تجاوزه أحيانا للمألوف في البيئة الأدبية المعاصرة.  وإذا کان التجريب في الأدب يرتبط بنوع أدبي واحد ، فالأمر اختلف في المقامات، إذ استخدمه الهمذاني  بشکل أوسع، لأنه أراد أن تکون مقاماته نوعا أدبيا جامعا للعديد من الأجناس الأدبية المعروفة على الساحة في زمنه، کما رسم خطوطا لفنون أخرى لم تعرفها الثقافة العربية آنذاک. ولقد أبرز بديع الزمان براعة فنية غير مسبوقة إذ قدم مقاماته بشکل يشبه الفسيفساء؛ حيث تتشکل اللوحة عن طريق الجمع بين عدد کبير من القطع الصغيرة المعدنية أو الزجاجية مختلفة الألوان، إذ ساهمت کل مقامة مع غيرها في تقديم اللوحة المتکاملة التي أرادها الهمذاني للأدب.ومن خلال تلک الفکرة عن صورة الأدب لديه؛ کان الشق الثاني من عنوان الدراسة عن انفتاح النص: فکان التجريب في تجاوز الشکل المألوف للأدب، وکان الانفتاح في تجاور الأجناس الأدبية وسقوط الحدود الفاصلة بينها وانفتاحه أمام التأويل.فکانت المقامات نصا فريدا في انفتاحه بين ألوان التعبير، فريدا في انفتاحه أمام متلقيه لعمق رموزه وغموض نهاياته. لقد أراد لفنه أن يکون دستورا للمبدعين ،قدم لهم تلاحما بين کل الأجناس الأدبية، وعليهم احتذاء حذوه ، وعليهم جميعا امتلاک کل مقومات الفنون الأدبية فلا يزري نوع أدبي بغيره من الأنواع الأخرى .
ا

  
Experimentation and openness of text in Al Maqamat of Al Hamathany
This study has approached “AL Maqamat” written by BadeeAlzaman Al Hamathany, from a different point of view from what was previously done in previous studies. It was particularly concerned with “experimentation” in that work. Experimentation is an essential and continuous process in all literary arts, because it protects literature forms and patterns against inertia.
Successful experimentation pre requisites an expert, knowledgeable and creative author, as was Al Hamathany, otherwise, the new literary form would become a shapeless or a distorted form. This led us to approach the main constituents of the culture and knowledge of the author, that built this outstanding ability to combine the familiar inherited literary forms with his special new textual technicalities, in a harmonized way to create new accepted literary form, despite the fact that he often exceeded what is considered familiar in the consequent literary environment.
While experimentation in literature usually involves a single literary form, this was not the case in “Al Maqamat”, that AL Hamathany wanted to make it a new conclusive form that incorporates most of the known literary forms at his time, he also drew the main lines for new arts that were not yet known to the Arabic cultural society.
In that field, Al Hamathany had shown an unprecedented technical proficiency, where he introduced his work in a form that looked like mosaic paintings, where the painting is formed by the carefully placed small metal or glass particles of different colors. Similarly, each single text of “Al Maqamat” has shared in the formation of the whole integrated picture that is “literature as it should be” in Al Hamathany concept.
This concept was the trigger for the second half of the title of our study about the openness of the literary text, and while the experimentation was presented by exceeding the familiar literary norms, the textual openness was presented by the neighboring of different literary patterns and the fall of the separating limits between them, and also the openness to interpretation. Al Maqamat formed a unique text in its openness between various patterns of expression, and also a unique text in its openness to different interpretations by the recipient, owing to the deepness of its symbols and the ambiguous endings.
He wanted his art to put a constitution for all literary creators, which introduced an example of cohesion of all literary patterns, so that they should all follow his steps, as well as they should excel in all literary arts skills, no single skill should compromise others.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية