قضية الامر بالمعروف والنهى عن المنکر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بني سويف

المستخلص

يتضح أن السياسه الشرعيه صوره من صور الأمر بالمعروف والنهى عن المنکر ،وأنها جزء من مکونات
الشريعة الإسلامية والعمل بمقاصدها والنجاة بالأمة وصلاحها وتحقيق العبودية والحاکمية لله والعدل والمساواة بين الناس. نجد أن مفاهيم السياسة الشرعية ومقاصدها قد نالها الغموض والإلتباس والتشويش المتعمد من الجماعات الجانحة مثل إى مصطلحات ( الجهاد والحسبة والفرقة الناجية ) , مما أدى الى إختلاق الکثير من القضايا والمشکلات الفقهية والفلسفية والسياسيه والأخلاقية.
والأمر بالمعروف والنهى عن المنکر فى حقيقته الشرعية فالأمر بالمعروف هو ما أحله الله وحث عليه. والنهى عن المنکر هو النصح والارشاد والتحذير والمنع مما حرمه الله . وذلک بوجود من يدبر ويعقل ماهية الحلال والحرام فالأمر بالمعروف والنهى عن المنکر ليس ذلک القهر والمنع بالقوة والتسلط بل هو النصح والارشاد والتخشين فى القول, أى هو مبدأ أخلاقى يرمى إلى الخير والهداية والصلاح وذلک يتنافى مع ما تفعله تلک الفرق والجماعات من القتل والتنکيل بالقوة بدعوى الأمر بالمعروف والنهى عن المنکر, کل ذلک يتعارض مع صحيح الشرع والسياسة الشرعية وسوف نتعرض فى هذا المبحث إلى العديد من المصطلحات ( الحسبة ) وکذا أهلية من يقوم بالأمر بالمعروف فى مجتمع ( الأسرة – الدولة – السياسة)
 
Abstract
It is clear that the legitimate policy is one of the forms of enjoining virtue and forbidding evil, and
participating in it, and the work of its purposes and the survival of the Islamic nation and its validity and the realization of slavery and governance of Allah and justice, equality among people. We find that the concepts and purposes of the legitimate policy may be obtained by ambiguity and notice and confusion of grammatical words, which makes you, look forward to the creation of many issues and problems of jurisprudence, philosophical, political and moral. The enjoining what is good and forbidding evil in its true reality, the matter of virtue is what Allah has permitted and urged. While, forbidding evil is advice and guidance and warning and prevention of what Allah has forbidden. The existence of those who manage and rationalize the meaning of halal and haraam, the matter of good and forbidding evil is not that oppression and prevention by force and domination, but it is advice and guidance and treachery in the saying, which is a moral principle aimed at good and guidance and good and that is contrary to what some groups and teams of killing and abuse of force on the pretext of the promotion of Virtue and Prevention of Vice, all contrary to the true Sharia and legitimate policy and will be exposed in this subject to many terms such as Takfir – Hessba – Gehad - Almorouk) as well as the eligibility of those who do well in the society such as family - state – politics.
 
 
 

الكلمات الرئيسية