المستخلص: تهدف الدراسة إلى التعرف على الاتجاهات المعاصرة في تفسير العلاقة بين الثقافة والإبداع، وذلک من خلال عرض نظريتي رأس المال الثقافي لبورديو ونظرية الأنساق لسيکسرنتيمهالي، ورصد القضايا الأساسية للنظريتين کليهما، کما تهدف إلى التعرف على القضايا الأساسية التي تطرحها نظرية بورديو حول الثقافة والإبداع، وأبرز المفاهيم التي أبدعها بورديو، ومدى تميز نظرية بورديو في تناول قضية الثقافة والإبداع عن الاتجاهات التقليدية في علم الاجتماع، والکشف عن القضايا التي تتناولها نظرية الأنساق لسيکسزنتيميهالي، وإبراز أهميتها في تفسير العلاقة بين الثقافة والإبداع. وخلصت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها: أن البنى الثقافية والاجتماعية والموضوعية والممارسات والخبرات التي تنشأ بين الأفراد والجماعات نستطيع استخدمها في توضيح العلاقات والتفاعلات التي تربط بين ما يحيط بالمبدع باعتباره عضوا اجتماعيا، وبين المواقف والظروف المحيطة. وأن الإبداع لا يحدث في فراغ، ويقرُّ الطبيعة الاجتماعية للإبداع، ومن ثم لا يعزل الفرد أبدًا عن بيئته؛ ما يعطي العوامل والسياق الاجتماعي نفس أهمية مستوى العوامل الفردية في الدراسة.
Abstract The study aims to identify the contemporary trends in explanation the relationship between culture and creativity by presenting Bourdieu's Cultural Capital Theory and Csikszentmihalyi's Systems Theory and monitoring the basic issues of both theories. The study also aims to identify the basic issues raised by Bourdieu's theory about culture and creativity in addition to the most prominent concepts created by Bourdieu and how distinctive is the theory of Bourdieu in dealing with the issue of culture and creativity about the traditional trends in sociology. Moreover the study aims to identify the issues raised by systems Theory for Csikszentmihalyi and highlighting the importance of this theory in explanation the relationship between culture and creativity. The study concluded a number of results; the most important are: The cultural, social, objective, experiences, and cultural structures that emerge between individuals and groups can be used to clarify the relationships and interactions which connect what surrounds of the creator as a social member and the surrounding situations and circumstances in addition that creativity does not occur from nothing, it recognizes the social nature of creativity and therefore never isolates the individual from his environment which gives factors and social context the same importance of the level of individual factors in the study.
عاشور, قياتي. (2020). الاتجاهات المعاصرة في مقاربة العلاقة بين الثقافة والإبداع. مجلة کلية الآداب . جامعة بني سويف, 21(54), 133-170. doi: 10.21608/jfabsu.2020.118282
MLA
قياتي عاشور. "الاتجاهات المعاصرة في مقاربة العلاقة بين الثقافة والإبداع", مجلة کلية الآداب . جامعة بني سويف, 21, 54, 2020, 133-170. doi: 10.21608/jfabsu.2020.118282
HARVARD
عاشور, قياتي. (2020). 'الاتجاهات المعاصرة في مقاربة العلاقة بين الثقافة والإبداع', مجلة کلية الآداب . جامعة بني سويف, 21(54), pp. 133-170. doi: 10.21608/jfabsu.2020.118282
VANCOUVER
عاشور, قياتي. الاتجاهات المعاصرة في مقاربة العلاقة بين الثقافة والإبداع. مجلة کلية الآداب . جامعة بني سويف, 2020; 21(54): 133-170. doi: 10.21608/jfabsu.2020.118282