دراسة لتطور أنواع الخطوط والکتابات الآثرية في مدينة غزنة في ضوء نشر ودراسة لکتابات قصر مسعود الثالث (492-508هـ/ 1098-1114م)

المؤلف

کلية الأداب - قسم الأثار جامعة بني سويف

المستخلص

ازدهرت العمارة والفنون في مدينةغزنة خلال تلک الدولة الغزنوية حتى أصبحت مرکزاً لا مثيل له في الفن والثقافة، ووصلت العمارة فيها لدرجة کبيرة من الرقي والکمال، فقد حظيت بدعم کبير من السلاطين ورجال الدولة، أصبحت المدينة إحدى عواصم العالم الإسلامي الجميلة، وعرف عن سلاطين الدولة الغزنوية ولعهم بإقامة القصور وتزينيها بکل ما وسعهم من أنماط الزخرفة، ولم يکن يقتصر على إقامة قصر له وحسب، بل کان بجوار قصره تبنى قصور لحاشيته ورجال دولته مما جعل لهم بذلک مدناً ملکية تأنق أهل الفن في تزيينها بالزخارف، وقد کشفت الحفائر التي أجريت من سنة 1957م حتى سنة 1968م من قبل البعثة الإيطالية في المدينة عن وجود قصر ملکي، ثبت بعد العثور على نافذة من المرمر نقش في أعلاها تاريخ 1111م، وهو يدخل في فترة حکم السلطان مسعود الثالث (492-508هـ/ 1098-1114م)، إلا أن هذا القصر مع أهميته قد اندثر تماماً ونقل ما بقي منه من مخلفات سواءً أجزاء معمارية أو بعض التحف الفنية إلى متحف الفنون الشرقية بروما، ومن خلال البحث في مخلفات هذا القصر وجدنا العديد من الألواح سواء الرخامية أو الجصية أو الحجرية بالإضافة إلى العديد من تراکيب القبور التي لم يتم نشرها من قبل إلا في کتاب البعثة التي قامت بتسجيل المنقولات، تحتوي على کتابات آثرية متنوعة، منها ما هو من عصر الإنشاء، وأخرى من عهود تالية لعصر السلطان مسعود الثالث، بالإضافة إلى التنوع الکبير في الخطوط المستخدمة في هذه الکتابات ما بين الخطوط الکوفية المختلفة، والعديد من الخطوط اللينة، منها خط النسخ والثلث، والخط الفارسي، کما تنوعت مضامين هذه الکتابات ما بين الکتابات ذات المدلول الديني والتسجيلي، والتأريخي، لذا قام البحث بنشر ودراسة لهذا الکتابت الأمر الذي يثري مجال دراسة الخط العربي والکتابات الآثرية.
 
 
 
Abstract
Architecture and arts flourished in Ghazni city during that Ghaznavid state until it became an unparalleled center of art and culture, and the architecture reached it to a great degree of sophistication and perfection.It received great support from the sultans and statesmen, the city became one of the beautiful capitals of the Islamic world. He was fond of building palaces and decorating them with all the patterns of decoration, and not only of them to establish a palace for him, but he was next to his palace adopted palaces for his entourage and the men of his state, which made them the cities of ownership and have dressed the people of art in decorating these palaces with the decorations that flourished and flourished in those Period, The excavations conducted from 1957 to 1968 by the Italian mission in the city revealed the existence of a royal palace, which was found after finding a window of alabaster inscribed in the highest date of 1111 AD, which is under the reign of Sultan Massoud III (492-508 AH / 1098- 1114), but this palace with its importance has completely disappeared and the remnants of the remains, whether architectural parts or some artifacts, were transferred to the Museum of Oriental Arts in Rome.
Through the search of the remnants of this palace we found many panels, whether marble, stucco or stone in addition to many tomb structures that were not published before only in the book of the mission that recorded movables, containing a variety of archaeological writings, including what is from the era of construction In addition to the great variety of fonts used in these writings between different Kufic lines, and many soft fonts, including the line of copying and the third, and the Persian font, and the contents of these writings varied between writings of religious significance The documentary, Walt Rue, so the research and publication of a study of this Ketapt which enriches the field of Arabic calligraphy study and writings of monuments.
 
 

الكلمات الرئيسية