Exile as the agency in patriotic verse, with particular reference to Shawqi's Poetry before and after exile

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

اداب بني سويف

المستخلص

Abstract
Shawqi wrote national poetry before and after his exile to Spain, but the difference between his poetry in Egypt and his poetry in exile is immense. Before exile, he was accused of being the poet of the princes. He missed no chance to praise them, glorify their deeds, attack their opponents, and recite the incidents they cared about. The critics, thus, claim that he was at that time closer to being an employee in the court, although he had the talent. He was in his ivory tower, with the prince and his entourage sometimes and with his friends at soirees some other times. He was, thus, away from the Egyptian people and their agonies.
For more than twenty years, the period he spent in the court, Shawqi was fettered; he was not free to decide his destination; he felt what his prince wanted him to feel. He was like a songbird whose voice was strangled except when it extolled its owner. However, when the Muse released him for a while from the fetters, he composed such poems as ''Great Incidents in the Nile Valley'' and ''The Nile'' to document the historical events, to display the various eras and kings and to prove his true princedom of poetry. This true voice was, unfortunately, discontinuous and weak enough to stay in shackles. Because he found in praise the fountain that gave him all he sought, Shawqi was unable to drink, for long, from other fountains such as history or religion.
In exile, Shawqi underwent many hardships that he never knew in Egypt. For the first time, he suffered indigence, expatriation, loneliness, and sadness over his past blessings. Such anguish was important to balance the luxury, patronage, and familiarity he experienced all his life. Exile, thus, was a turning point in his life. Finally, he took off the mantle of the poet laureate turning to sentimental poetry to describe his yearning for Egypt and its people. His production in exile, however, was not abundant as if he lost the pole to which he used to direct his poems.
When he returned home from Spain, Shawqi found a new prince, the Egyptian People, to care about. He became the spokesman of the poor, the lawyer of the nation, and the defender of rights. He supported the Arab countries in their struggle for liberty, calling for unity and missing no chance to take the side of an Egyptian or Arabian leader. Finding a new peak – the love of his nation – that he never preoccupied himself to reach, Shawqi offered them his poetry on the altar
of national pride and unity.
 
 
 
 
دور المنفى في الشعر الوطني مع الإشارة بصفة خاصة الى شعر شوقي قبل وبعد المنفى
ظل شوقى طيلة عشرين عاماً – مدة بقائه فى القصر قبل نفيه – أسير البلاط متحدثاً بلسانه يمتدح أمراءه ، يهجو معارضيه ، ويصف الحوادث التى تحظى باهتمامه، فلا عجب بعد ذلک أن يعج شعره بالحديث عن الخلافة العثمانية ،الأتراک، والمعالم الترکية بصورة تفوق حديثه عن مصر نفسها. وکانت ربة الشعر فى ذلک الوقت تحاول فک قيده وتحريره من أسر القصر فکان من آن لآخر يصدح ببديع القصائد مثل "کبار الحوادث فى وادى النيل" و "النيل"   التى تؤکد على إمارته الحقيقية للشعر من جانب  ومن جانب آخر تعکس ولعه بمعالم مصر وآثارها وکذلک وعيه بأهمية توثيق تاريخ أمته.
ولما کان شوقى موهبة فذة أبت ربة الشعر إلا أن تحرره نهائياً من قيد الأسر فکان نفيه إلى أسبانيا. وکانت هناک الفرصة سانحة أن يرى الجانب الآخر من الحياة والذى لم يستشعره يوماً فالحزن الذى أصابه على عزل أميره وضيق ذات اليد والبعد عن الأهل کان له عظيم الأثر على نفسه فبعد النعيم ذاق الألم وبعد الترف استشعر العوز وبعد الوطن عرف الغربة فأخذ ينظم القصائد الطوال يصف الحنين للوطن والشوق للأهل واتخذ شعره منحى عاطفياً لم يشهده من قبل وإن لم يکن إنتاجه غزيرا کما کان فى مصر – وکأنه قد فقد القطب الذى يوجه إليه شعره.
وحينما عاد الى مصر من منفاه کان شوقى شخصاً آخر فقد نزل من برجه العاجى فلا قصر يقصده ولا أمير يجالسه فأصبح يخالط البسطاء من الناس ويخصص وقتاً ليس باليسيرللرحلات النيلية والتنزه بالحدائق ، أصبح المتحدث الرسمى للفقراء ومحامى الامة الذى يدافع عن حقوقها ويأن لألمها ويسعد لأفراحها وکأنه قد وجد أخيراً فى الشعب أميراً آخراً يوجه إليه شعره فلا عجب ان نراه يتحدث فى قصيدته "بعد المنفى" – وهى اول قصيدة ينظمها بعد عودته من أسبانيا – عن معاناة الشعب المصرى فى الحروب والغلاء الذى أعاد السنين العجاف أو ان نراه ينبذ الشقاق ويدعو للوحدة کما فى قصيدة "شهيد الحق" او أن نراه يساند الشعوب العربية فى سعيها لنيل الحرية ممتدحاً المناضلين منهم کعمر المختار على سبيل المثال. ولما أصبح الشعب قبلة شوقى وأميره الجديد تخلى شوقى من أجله عن لغته الصعبة وصوره المعقدة مفضلاً أسلوباً يسيراً يفهمه العامة ويبقى بذاکرتهم ولذا عهد إلى محمد عبد الوهاب غناء قصائده. 
 
 

الكلمات الرئيسية